Táto stránka vznikla v spolupráci inštitútu INEKO a zdravotnej poisťovne Dôvera. Určená je najmä pre odbornú verejnosť zaujímajúcu sa o zdravotníctvo. Stránka má podporiť diskusiu o súčasnom systéme zdravotníctva a možnostiach jeho zlepšenia, sprostredkovať názory jednotlivcov a organizácií (vrátane INEKO), ako aj relevantné fakty a literatúru. Podľa vzájomnej dohody Dôvera nezasahuje do výstupov INEKO uvedených na tejto stránke.
Regulácia zisku zdravotných poisťovní je legitímna, nakoľko ide v
súčasnosti jednak o koncentrovaný trh s malým počtom konkurentov, s
obmedzeným vstupom naň a zároveň na ňom dominuje štátna poisťovňa a po
druhé ide o nakladanie s verejnými zdrojmi (odvodmi a daňami), ktoré
majú poisťovne garantované zákonom. Čiže ide o dosť regulovaný trh.
Priestor pre lepšie regulovanie zisku zdravotných poisťovní tu
bezpochybne existuje.
Myslíme si, že jednou z možností ako regulovať zisk
poisťovní je postupné rozširovanie okruhu zdravotných výkonov, na ktoré
sa dlho čaká, do regulačného rámca. Ak by mala poisťovňa pri týchto
výkonoch čakajúcich, nemohla by si vyplatiť zisk. Inými slovami a trochu
komplexnejšie by sa to dalo definovať tak, že zisk by si mohla vyplatiť
poisťovňa len vtedy, keď bude mať splnené všetky nároky všetkých
svojich poistencov. Samozrejme, predtým treba ešte precízne definovať
nárok poistencov, čo nie je banalita.
Považujeme za správne, že IFP odporúča zdôvodniť ponechanie Nemocnice Staré Mesto ako špecializovanej nemocnice demografickou, finančnou a kvalitatívnou analýzou a posúdiť aj možnosť jej predaja. O to viac je to nutné, keďže v predošlom PPP projekte sa rátalo so zrušením nemocníc Kramáre, Staré Mesto, ako aj Ružinov. Očakávali by som preto zdôvodnenie, prečo je teraz výhodné postupovať inak.
Pri aktuálnom projekte výstavby novej UNB sa obávame rizika, že nepríde k dostatočnému zvýšeniu efektívnosti po štátnej investícii výstavby nUNB, keďže sa v projekte v rámci celej UNB nepočíta s výraznejšou redukciou lôžok a nič sa tam nepíše o očakávanom nižšom stave zdravotníckeho personálu. Nakoniec sa môže stať, že výsledkom v Bratislave bude po výstavbe nUNB a novej nemocnice Sveta zdravia v Boroch výrazne vyšší počet nemocničných lôžok a pracovných miest lekárov a sestier ako doteraz, pričom však balík financií na hradenie poskytovanej zdravotnej starostlivosti sa nezmení, a preto bude nutné ubrať z peňazí regiónom.
Je nesporné, že ak nebude na Slovensku štandardom objednávanie sa na presný termín pre všetkých pacientov a u všetkých lekárov alebo nebude zavedená regulovaná možnosť priplatiť si za nečakanie, tak je to pre spoločnosť neefektívna situácia, ktorá bude mať za následok obchádzanie pravidiel alebo márnenie času mnohých ľudí, ktorí mohli namiesto neproduktívneho čakania u lekára vytvoriť pre spoločnosť mnohé hodnoty.
Ide o kontroverzný nástroj. Na jednej strane limity predstavujú
priznanie si skutočnosti, že sa môžeme prikrývať len takou perinou, na
akú máme, ale na druhej strane môže priniesť zlá realizácia tohto
opatrenia, ktorého detaily zatiaľ nepoznáme, problémy v základnej
dostupnosti liečby u niektorých pacientov, čo nie je optimálne, ani
efektívne.
Opatreniami ako držať na uzde preskripciu liekov by mohli byť lepšia
revízna činnosť poisťovní, degresívne platby od určitej
hranice, dôsledná generická preskripcia, lepšie odmeňovanie pri
želateľnom správaní sa lekárov a ich dobrých výsledkov pri liečbe a
komunikácia a zverejňovanie údajov o predpisovaní liekov ambulantných
lekárov, aj v rámci eHealth-u, a výsledkov ich liečby, ktoré by malo za
cieľ vytvárať na lekárov verejný tlak, aby používali verejné zdroje
efektívne a predpisovali len to, čo nevyhnutne treba.