Táto stránka vznikla v spolupráci inštitútu INEKO a zdravotnej poisťovne Dôvera. Určená je najmä pre odbornú verejnosť zaujímajúcu sa o zdravotníctvo. Stránka má podporiť diskusiu o súčasnom systéme zdravotníctva a možnostiach jeho zlepšenia, sprostredkovať názory jednotlivcov a organizácií (vrátane INEKO), ako aj relevantné fakty a literatúru. Podľa vzájomnej dohody Dôvera nezasahuje do výstupov INEKO uvedených na tejto stránke.
V každom prípade je dobré, že sa o prepojeniach a možných konfliktoch záujmov vysokej verejnej funkcionárky na MZ SR hovorí. Mala by sa k nim vyjadriť aj sama štátna tajomníčka. Pre ešte vyššiu transparentnosť by možno bolo na zváženie, či by podobné prepojenia nemali vysokí štátni úradníci deklarovať proaktívne ešte pred vstupom do funkcie, aby bola verejnosť dopredu informovaná a vedela lepšie dohliadať na potenciálne citlivé rozhodnutia. Myslím si, že je to aj v záujme dotknutých osôb. V opačných prípadoch, teda pri zatajovaní, resp. nedeklarovaní možných konfliktov záujmov totižto vznikajú často pochybnosti, otázky a niekedy možno aj zbytočné a neodôvodnené podozrenia z nekalých motivácií.
Ak hodnotíme celý projekt eHealth-u od začiatku spred 10-ich rokov až po koniec,
ktorý ešte presne nevieme, kedy bude, tak ide o ukážkový príklad
spackaného štátneho eurofondového projektu, ktorý nemal od začiatku v
stredobode záujmu pacienta, ale iné rôzne parciálne, často
technokratické ciele, ktoré spolu neladili. Súčasné vedenie rezortu zdravotníctva a NCZI muselo investovať znovu
veľa času, úsilia a peňazí na to, aby sa takto suboptimálne
nadizajnovaný projekt opravil a jeho funkcionality zosúladili, aby sme
ho v oklieštenej podobe a rozsahu mohli spustiť od nového roka.
Progres bude postupný, evolučný, sprevádzaný mnohými ťažkosťami, a dúfajme, že na konci roka bude do eZdravia
zapojených viac poskytovateľov a pacientov ako na jeho začiatku.
V roku 2018 pôjde do sektora zdravotníctva nezanedbateľne viac peňazí (neberúc pritom do úvahy navyše ešte aj peniaze na oddlženie nemocníc), a preto je načase sa oveľa intenzívnejšie pýtať aj na hodnotu, ktorú za ne dostávame. V opačnom prípade je diskusia o zdrojoch len jednostranná, a preto nepoctivá.
Riziká rozpočtu sú generované najmä zákonom garantovaným pravidelným automatickým navyšovaním platov zdravotníckych pracovníkov v nemocniciach, ktoré neberie do ohľadu finančnú udržateľnosť, dosahované výsledky a produktivitu práce. Ďalšími rizikami môžu byť zvýšené výdavkov na lieky v dôsledku zmeny zákona o rozsahu a podmienkach úhrady liekov či očakávania vyšších platieb v ambulantnom sektore.
Rok 2017 nemal v zdravotnej politike výrazné hviezdne okamihy, ale na druhej strane ani ťažké pády. Charakteristickým znakom minulého roka bolo, že boli prijímané viaceré operatívne manažérske opatrenia na čiastkové zlepšenie fungovania viacerých oblastí zdravotníctva, ktoré však neboli rozsahu reformy. Niektoré využijú svoj potenciál na zlepšenie, niektoré nie a pri niektorých ešte len uvidíme. Na mnohých projektoch ako napr. DRG, eZdravie, výstavba novej UNB či oddlžovanie sa počas roka pracovalo, avšak zatiaľ je ich implementácia rozpačitá.
Aby boli platy zdravotníckych pracovníkov zabetónované každoročne
valorizovanými minimálnymi mzdovými nárokmi podľa rastu priemernej mzdy v
hospodárstve, teda platovým automatom, nepovažujeme za správne, keďže
takýto vývoj platov v nemocniciach predbieha rast produktivity v tomto
sektore, pričom zároveň prakticky znemožňuje odmeňovať lepších
pracovníkov lepšie a všetkých stavia na rovnakú úroveň. Taktiež platí,
že nemocnice si s výrazným nárastom personálnych nákladov, ktorý nie je
vždy krytý rovnakým nárastom príjmov, neraz nevedia dať rady a peniaze
potom chýbajú inde pri liečbe pacientov.
Podľa nás by bolo
prospešnejšie znižovať váhu zo zákona garantovaného príjmu zdravotníkov,
posilovať pohyblivú zásluhovú motivačnú zložku platu, ktorá by sa
odvíjala od kvality odvedenej práce. Kritériá odmeňovania treba potom
zverejniť, aby nedochádzalo k prípadnému šikanovaniu alebo zvýhodňovaniu
niektorých podriadených nadriadenými cez svojvoľné nevyargumentované
rozhodnutia o udelení vyšších či nižších miezd.