Táto stránka vznikla v spolupráci inštitútu INEKO a zdravotnej poisťovne Dôvera. Určená je najmä pre odbornú verejnosť zaujímajúcu sa o zdravotníctvo. Stránka má podporiť diskusiu o súčasnom systéme zdravotníctva a možnostiach jeho zlepšenia, sprostredkovať názory jednotlivcov a organizácií (vrátane INEKO), ako aj relevantné fakty a literatúru. Podľa vzájomnej dohody Dôvera nezasahuje do výstupov INEKO uvedených na tejto stránke.
Matteo Maria Galizzi, Simone Ghislandi, Marisa Miraldo
Eurohealth, No.1, Vol. 17 (str. 17-19), LSE Health, European Observatory on Health Systems and Policies, 2011
Príspevok mapuje svetovú odbornú literatúru zaoberajúcu sa témou
referencovania cien liekov. Výskumníci prišli k záveru, že
referencovanie má všeobecne za následok dokázateľné zníženie cien
liekov, ako aj výdavkov na ne v krátkodobom časovom horizonte. Ceny sa
znižujú referencovaním viac na tých trhoch, kde majú generiká silnú
trhovú pozíciu. Zatiaľ existuje málo dôkazov, resp. sú nejednoznačné, čo
sa týka vplyvu referencovania na výšku výdavkov na inovácie a
farmaceutický výskum a na cenotvorbu v dlhodobom horizonte.
Angelika Szalayová
Health Policy Institute (HPI), 2011
Cieľom tejto publikácie je definovať pojmy generiká, generická
preskripcia a generická substitúcia, pomenovať výhody a riziká
generickej preskripcie, vyvrátiť mýty spojené s predpisovaním účinnej
látky a zhrnúť poznatky a dopady z implementácie tohto spôsobu
predpisovania liekov v rôznych krajinách EÚ. Generická preskripcia je
síce povinná len v 2 krajinách EÚ (Litva, Portugalsko), silne
podporovaná je v jednej (Veľká Británia), ale v ďalších 6 krajinách
(Nemecko, Dánsko, Švédsko, Fínsko, Lotyšsko, Cyprus) je povinná
generická substitúcia, ktorá má v konečnom dôsledku rovnaký efekt. V
mnohých ďalších krajinách je generická preskripcia či substitúcia
povolená. Len v málo krajinách je nepovolená.
Napätá situácia v zdravotníctve je dôsledkom dlhoročného odkladania
nepopulárnych ale potrebných reformných opatrení, ktoré sa snažilo
súčasné vedenie ministerstva zdravotníctva
čiastočne zaviesť. Žiť na dlh sa nedá naveky.Jednou z hlavných príčin,
prečo sa zmeny a zlepšovanie stavu v slovenskom zdravotníctve
uskutočňujú tak ťažko a bolestivo, je i malá odvaha politikov čeliť
tlakom zo strany verejnosti a rôznych záujmových skupín vo vnútri
rezortu, vrátane lekárskych odborov a zdravotníckych profesijných
organizácií.
Už dnes je jasné, že akákoľvek vláda, ktorá vznikne po predčasných
voľbách v marci 2012, sa bude musieť zaoberať riešením vysokého dlhu v
zdravotníctve, ktorý sa navýšením platov lekárov a sestier pravdepodobne
ešte viac prehĺbi. Vláda bude aj naďalej konfrontovaná s nespokojnosťou
verejnosti ohľadom dostupnosti a kvality poskytovanej zdravotnej
starostlivosti na Slovensku.
INEKO, február 2012
Pracovný dokument vypracovaný pre Európsku komisiu popisuje základné charakteristiky zdravotníckeho systému na Slovensku, prijaté a navrhované opatrenia v rámci zdravotnej politiky v období január 2011 - február 2012, ako aj vnímanie kvality a dostupnosti zdravotnej starostlivosti a výsledky zdravotného stavu obyvateľstva.
Odmeňovanie lekárov podľa tabuľkových platov bolo
odstránené počas ministrovania Rudolfa Zajaca, čo považujeme za správny
krok umožňujúci riaditeľom nemocníc diferencované odmeňovanie svojich
lekárov podľa kvality odvedenej práce berúc zároveň do ohľadu i finančnú
kondíciu tej-ktorej nemocnice. Pri rozdielnych platoch lekárov ale i
sestier treba brať do úvahy aj dopyt a ponuku. V malej regionálnej
nemocnici, kde sa lieči aj menej komplikovaných zdravotných prípadov, je
väčšia pravdepodobnosť, že v nej bude lekár ochotný slúžiť aj za menší
peniaz ako napríklad v koncovej nemocnici v Bratislave. Problémom je, ak
sa zvyšujú platy lekárov bez ohľadu na kvalitu poskytovanej zdravotnej
starostlivosti a na úkor zvyšovania zadlženosti nemocníc. Cieľom
politiky vo verejnom zdravotníctve by malo byť zvyšovanie efektívnosti
poskytovanej zdravotnej starostlivosti. Odstraňovanie rozdielnej úrovne
odmeňovania lekárov a sestier by bolo voči tomuto cieľu
kontraproduktívne.