Táto stránka vznikla v spolupráci inštitútu INEKO a zdravotnej poisťovne Dôvera. Určená je najmä pre odbornú verejnosť zaujímajúcu sa o zdravotníctvo. Stránka má podporiť diskusiu o súčasnom systéme zdravotníctva a možnostiach jeho zlepšenia, sprostredkovať názory jednotlivcov a organizácií (vrátane INEKO), ako aj relevantné fakty a literatúru. Podľa vzájomnej dohody Dôvera nezasahuje do výstupov INEKO uvedených na tejto stránke.
Predstavy politikov o navysovani platieb statu narazili na rozpoctovu realitu. Podla medzinarodnych porovnani vsak nie je problemom nasho zdravotnictva nedostatok penazi, ale najmä ich neefektivne minanie. Ak sa nepodari zvysit efektivnost, da sa vzhladom na stagnaciu celkovych prijmov ocakavat, ze tohtorocne zvysovanie platov lekarov a sestier zvysi dlhy zdravotnickych zariadeni.
Je to sympaticka iniciativa, ale na riesenie korupcie v zdravotnictve to stacit nebude. Zasadnym riesenim by bolo, keby vlada priznala, ze obmedzene verejne zdroje nestacia na financovanie neobmedzeneho rozsahu zdravotnej starostlivosti a definovala, co bude hradene prioritne a za co sa bude doplacat.
Na jednej strane hodnotíme pozitívne, že MZ SR sa neodhodlalo k zrušeniu generickej preskripcie, na strane druhej je škoda, že nemalo ambíciu zaviesť skutočnú povinnú generickú preskripciu, ktorá by neumožňovala lekárom, okrem presne stanovených výnimiek, predpisovať konkrétny obchodný názov lieku, ale len účinnú látku.
Ochrana štátnych nemocníc pred exekúciami je nesystémovým riešením, ktorým sa vlády dlhodobo snažia odsúvať riešenie zadlženosti týchto zariadení vždy na neskôr. Exekúcie predstavujú v ekonomike potrebný varovný nástroj, ktorý pripomína dlžníkom, že ak budú naďalej hospodáriť neefektívne a nebudú splácať svoje dlhy veriteľom, čaká ich zánik.
Priestor na ďalšiu redukciu, najmä akútnych nemocničných postelí, tu pravdepodobne ešte je. Slovensko totižto patrí medzi krajiny OECD s najnižšou efektívnosťou zdravotníctva, pričom pri počte lôžok na 1000 obyvateľov sme nad priemernou úrovňou OECD.