Táto stránka vznikla v spolupráci inštitútu INEKO a zdravotnej poisťovne Dôvera. Určená je najmä pre odbornú verejnosť zaujímajúcu sa o zdravotníctvo. Stránka má podporiť diskusiu o súčasnom systéme zdravotníctva a možnostiach jeho zlepšenia, sprostredkovať názory jednotlivcov a organizácií (vrátane INEKO), ako aj relevantné fakty a literatúru. Podľa vzájomnej dohody Dôvera nezasahuje do výstupov INEKO uvedených na tejto stránke.
Preveriť možné základné konflikty záujmov nominantov štátu by malo byť nevyhnutnou podmienkou vymenovania, pričom v ére rozmachu internetu, sociálnych sietí a zverejňovania údajov by táto úloha nemala predstavovať pre štát ako nominujúceho nejaké výraznejšie problémy a náklady. Životopis nominanta, jeho čestné prehlásenie o "bezkonfliktnosti" a prieskum o tejto osobe na internete by malo byť minimom. Ak by podobný postup zvolilo aj MZ SR, muselo by prísť na tento konflikt záujmov.
Jedným z najhlavnejších dôvodov odchodu zdravotných sestier do
zahraničia sú relatívne nízke príjmy sestier v SR v porovnaní s
vyspelými krajinami západnej Európy. Ďalšími z dôvodov môžu byť aj
nevhodné pracovné podmienky a neporiadok a plytvanie v celom systéme
slovenského verejného zdravotníctva, ktorý je nastavený tak, že
nemotivuje a neodmeňuje poctivých, kvalitných a efektívnych.
Je faktom, že v medzinárodnom porovnaní je na
rozdiel od mierne nadpriemerného počtu lekárov počet zdravotných sestier
v SR podpriemerný,
pričom za 10-ročné obdobie od roku 2000 klesol počet sestier
na hlavu jedine v Litve a na Slovensku, pričom v SR bol zaznamenaný
výrazne najväčší prepad – vyše 20%.
Treba sa podrobnejšie pozrieť na konkrétne tendre SÚSCCH s dotknutou firmou, koľko (a či vôbec nejakých) a akých v nich mala konkurentov, aké boli ceny, porovnať ich aj s inými obstarávateľmi, ako boli nastavené výberové kritériá atď. Firmy, pri ktorých existujú podozrenia, že pri dodávke tovarov či služieb objednaných štátom či štátnymi spoločnosťami ich poškodili, a navyše sú spájané s práve vládnucími politikmi, predstavujú totižto zvýšené riziko neefektívnych tendrov aj do budúcnosti.
Pravidelné oddlžovania vytvárajú u poskytovateľov chybné motivácie, tzv. morálny hazard. Ani v budúcnosti nebudú potom motivovaní hospodáriť bez dlhu a efektívne. Ak aj sú nejaké čiastkové zlepšenia v oblasti spomalenia tempa tvorby nového dlhu, nevidíme, že by vychádzali zo systémových opatrení, a preto ich bude ťažšie udržať. Faktom však je, že MZ SR uvádza, že hoci sa v tomto roku tempo zadlžovania znížilo, celkový dlh štátnych nemocníc stále rastie, čo nie je dobré.
Dôvodom môže byť aj nízka morálka v spoločnosti. Jedným z dôvodov
"čiernych duší" môže byť aj to, že lekári si chcú nechať preplatiť
reálne uskutočnené výkony, ktoré však buď z nejakého dôvodu nenahlásili,
alebo ich chybne zaevidovali, alebo im niektoré iné výkony zdravotné
poisťovne odmietli uznať. Dobre nastaveným systémom elektronických knižiek poistenca sa dá obmedziť faktúrovanie fiktívnych výkonov.