Táto stránka vznikla v spolupráci inštitútu INEKO a zdravotnej poisťovne Dôvera. Určená je najmä pre odbornú verejnosť zaujímajúcu sa o zdravotníctvo. Stránka má podporiť diskusiu o súčasnom systéme zdravotníctva a možnostiach jeho zlepšenia, sprostredkovať názory jednotlivcov a organizácií (vrátane INEKO), ako aj relevantné fakty a literatúru. Podľa vzájomnej dohody Dôvera nezasahuje do výstupov INEKO uvedených na tejto stránke.
Časté striedanie manažmentov štátnych nemocníc je jednou z hlavných príčin ich zlého hospodárenia. Riaditelia týchto nemocníc nemajú potom motiváciu presadzovať racionalizačné opatrenia, ktoré by zvýšili produkciu a efektívnosť nemocnice, nakoľko ak sú nepopulárne, vzniká silný protitlak, napríklad aj od zdravotníckych pracovníkov, a ak sú politici slabí, resp. populisti a je navyše krátky čas do volieb, potom sú protestné akcie úspešné a neefektívny stav zariadenia zostáva zachovaný. Je to síce krátkozraké riešenie, ale pre mnohých pohodlné.
Oproti roku 2012 dostali nemocnice v roku 2013 výraznú finančnú injekciu od zdravotných
poisťovní. Zároveň bol rok 2013
jediným rokom v období 2012-2015, kedy bola prestávka vo zvyšovaní
platov lekárov podľa príslušného zákona o minimálnych mzdových nárokoch,
takže sa personálne náklady výrazne nezvyšovali. Aj preto vytvárali
nemocnice nižšiu stratu ako v roku 2012. V roku 2014 však už znova
prišlo k povinnému zvyšovaniu miezd lekárov, začalo sa hovoriť o
oddlžovaní, čo zvyšovalo tzv. morálny hazard, rôzne kauzy prispeli k
personálnej a vplyvovej nestabilite v rezorte, prišlo k viacerým
pohybom, odstúpila ministerka zdravotníctva, ktorá si svoj odborný imidž
postavila na zlepšovaní hospodárenia štátnych nemocníc, ktorému
venovala veľa energie. Ale ukázalo sa, že zvýšená manažérska snaha o
lepšie hospodárenie pri absencii systémových zmien síce môže priniesť
čiastkové úspechy, ale sú to väčšinou len krehké úspechy krátkodobého
charakteru.
Problém sústavne sa opakujúcich oddlžovaní štátnych nemocníc spočíva v tom, že vytvára tzv. morálny hazard, t.j. stav, kedy sa oplatí hospodáriť nezodpovedne a spoliehať sa na pomoc štátu. Bez následného trestu za zlé hospodárenie (exekúcie, konkurz, predaj majetku, privatizácia) v budúcnosti nemusí byť ani toto oddlženie posledné. Je dobré, že sa ministerstvo snaží motivovať štátne zariadenia, aby mali minimálne vyrovnaný hospodársky výsledok z prevádzkovej činnosti, a ním podmieňuje oddlženie. Znižuje to riziko morálneho hazardu.
Celé technologické a ostatné vybavenie (prístroje, nábytok a pod.) za takmer 23 mil. EUR obstarala nemocnica v jednom tendri - čiže celú takúto obrovskú zákazku dostala jedna firma. Takéto veľké obstarávanie rozličných tovarov a služieb sa malo rozdeliť na viacero menších tendrov, v ktorých by boli obstarávané vždy len príbuzné predmety. Tak by sa docielila väčšia súťaž medzi dodávateľmi.
Oceňujeme prejav prezidenta, jeho priamosť. Správne pomenoval viaceré problémy slovenského zdravotníctva a vyžaduje od ministra, zodpovedných politikov a štátnych úradníkov a manažérov, aby ich riešili. Osobitne sme radi, že prezident spomenul vo svojom prejave dôležitosť vytvorenia, zavedenia a zverejnenia objektívneho a transparentného hodnotenia kvality a efektívnosti jednotlivých poskytovateľov zdravotnej starostlivosti.