Táto stránka vznikla v spolupráci inštitútu INEKO a zdravotnej poisťovne Dôvera. Určená je najmä pre odbornú verejnosť zaujímajúcu sa o zdravotníctvo. Stránka má podporiť diskusiu o súčasnom systéme zdravotníctva a možnostiach jeho zlepšenia, sprostredkovať názory jednotlivcov a organizácií (vrátane INEKO), ako aj relevantné fakty a literatúru. Podľa vzájomnej dohody Dôvera nezasahuje do výstupov INEKO uvedených na tejto stránke.
Pre Slovensko by bolo prínosom, keby chceli vstúpiť na náš zdravotnícky
trh aj ďalšie súkromné subjekty, nakoľko veríme, že konkurenciou, a teda
fungujúcou súťažou sa dá docieliť kvalitnejšie a efektívnejšie
zdravotníctvo. V súčasnosti má v slovenskom zdravotníctve výrazne
najsilnejší vplyv štát. Táto dominancia nášmu zdravotníctvu neprospieva.
Ak na trhu existuje súťaž a kvalitná regulácia prostredia, vrátane
merania a zverejňovania kvality a efektívnosti poskytovaných služieb,
nemusí ani vertikálna integrácia (vlastníctvo poisťovne, lekární,
polikliník a nemocníc jedným súkromným subjektom) predstavovať príliš
veľké riziko pre spoločnosť. Naopak, môže prinášať na trh rôzne
inovácie, ktoré umožňuje táto integrácia. Ak však tomu tak nie je, môže
predstavovať aj vertikálna integrácia zvýšené riziko zneužívania
dominantného postavenia. Na to treba pamätať a pozorne to sledovať a
skúmať.
Je možné, že na prvý pohľad môže pôsobiť celkový počet nemocníc
patriacich pod Svet zdravia ako veľké číslo, ale keď si pozrieme ich
celkové tržby spolu, tak sú nižšie ako tržby jednej štátnej Univerzitnej
nemocnice Bratislava.
Adresát telefonátu nebol správne zvolený. Boli to totižto nominanti predošlej vlády vo VšZP, ktorí zapríčinili tieto obrovské finančné problémy VšZP spolu s populizmom vlády a politikov, ktorí presadzovali legislatívu a opatrenia zvyšujúce výdavky v zdravotníctve nekryté zdrojmi, a nie súčasné vedenie poisťovne, ktoré sa toto všetko snaží riešiť (možno niekedy pomaly a nešikovne ako slon v porceláne, ale celkovo sa snaží zlepšiť zlý stav VšZP).
Predstavte si nasledujúcu situáciu. Presuňte sa v čase pár rokov dozadu, do obdobia jednofarebnej vlády Roberta Fica. Premiér sedí v kresle a telefonuje.
Lobing farmafiriem u lekárov nesie so sebou aj riziko z neho rezultujúceho, resp. vyvolaného predpisovania určitého lieku alebo zvyšovania predpisovaného objemu, čo môže byť v rozpore so záujmom pacienta. Preto je nevyhnutné zvyšovať transparentnosť tohto vzťahu (lekár a farmafirma). Súhlasíme s lekárnikmi, že by sa mala obmedziť možnosť predpisovania určitého konkrétneho názvu lieku (hoci je na recepte len v zátvorke) a mala by sa posilniť tzv. generická preskripcia, t.j. predpisovanie liekov len na úrovni účinnej látky.
Nie je vylúčené, že ozdravný plán VšZP pocítia na svojej koži aj pacienti. Je totižto málo pravdepodobné, že celú ťarchu úspor budú na svojich pleciach schopní a ochotní niesť subjekty podnikajúce v zdravotníctve, či už sú to lekári, nemocnice, dodávatelia pomôcok, farmafirmy, laboratóriá, vo forme nižších marží a ziskov. A napokon, ak štát VšZP pomôže finančne, tak aj to bude mať dopad na pacientov – daňových poplatníkov. Nejaká forma ťarchy by však mala spočinúť aj na pleciach väčšiny politikov, ktorí populisticky a nezodpovedne presadzujú zdrojmi nekryté zvyšovanie výdavkov v zdravotníctve. Oni sú hlavnou príčinou zlej situácie, ktorej musí teraz nové vedenie VšZP čeliť.