Táto stránka vznikla v spolupráci inštitútu INEKO a zdravotnej poisťovne Dôvera. Určená je najmä pre odbornú verejnosť zaujímajúcu sa o zdravotníctvo. Stránka má podporiť diskusiu o súčasnom systéme zdravotníctva a možnostiach jeho zlepšenia, sprostredkovať názory jednotlivcov a organizácií (vrátane INEKO), ako aj relevantné fakty a literatúru. Podľa vzájomnej dohody Dôvera nezasahuje do výstupov INEKO uvedených na tejto stránke.
Je nesporné, že ak nebude na Slovensku štandardom objednávanie sa na presný termín pre všetkých pacientov a u všetkých lekárov alebo nebude zavedená regulovaná možnosť priplatiť si za nečakanie, tak je to pre spoločnosť neefektívna situácia, ktorá bude mať za následok obchádzanie pravidiel alebo márnenie času mnohých ľudí, ktorí mohli namiesto neproduktívneho čakania u lekára vytvoriť pre spoločnosť mnohé hodnoty.
Ide o kontroverzný nástroj. Na jednej strane limity predstavujú
priznanie si skutočnosti, že sa môžeme prikrývať len takou perinou, na
akú máme, ale na druhej strane môže priniesť zlá realizácia tohto
opatrenia, ktorého detaily zatiaľ nepoznáme, problémy v základnej
dostupnosti liečby u niektorých pacientov, čo nie je optimálne, ani
efektívne.
Opatreniami ako držať na uzde preskripciu liekov by mohli byť lepšia
revízna činnosť poisťovní, degresívne platby od určitej
hranice, dôsledná generická preskripcia, lepšie odmeňovanie pri
želateľnom správaní sa lekárov a ich dobrých výsledkov pri liečbe a
komunikácia a zverejňovanie údajov o predpisovaní liekov ambulantných
lekárov, aj v rámci eHealth-u, a výsledkov ich liečby, ktoré by malo za
cieľ vytvárať na lekárov verejný tlak, aby používali verejné zdroje
efektívne a predpisovali len to, čo nevyhnutne treba.
Pri stanovovaní minimálnej siete by bolo vhodné brať do úvahy namiesto územnosprávneho členenia Slovenska reálnu časovú dostupnosť pacienta z miesta bydliska k poskytovateľovi cestnou a železničnou infraštruktúrou a prihliadať samozrejme aj na hustotu zaľudnenia.
Zrušenie nemocnice na Kramároch vo forme, ako funguje dnes, je nevyhnutnosťou, ak postavíme novú, resp., nové nemocnice v Bratislave. Technologicky, aj usporiadaním procesov je zastaraná, navyše po vybudovaní nových nemocníc tu budeme mať prebytok kapacít - tak posteľových, ako aj pracovných pozícií, ktoré je nutné financovať z obmedzených zdrojov.
Základná myšlienka hybridného modelu - štát zafinancuje lacnými peniazmi výstavbu a najatý súkromník bude nemocnicu prevádzkovať a v porovnaní so štátnym prevádzkovateľom dosahovať vyššiu efektívnosť - je sympatická, ale v mnohom bude jeho úspešnosť veľmi záležať od realizácie a pokračovaní v tomto modele projektu, aj po úvodných 5 rokoch fungovania nemocnice.
Projektu podľa nás chýba lepšie spracovaná analýza finančných dopadov...