Táto stránka vznikla v spolupráci inštitútu INEKO a zdravotnej poisťovne Dôvera. Určená je najmä pre odbornú verejnosť zaujímajúcu sa o zdravotníctvo. Stránka má podporiť diskusiu o súčasnom systéme zdravotníctva a možnostiach jeho zlepšenia, sprostredkovať názory jednotlivcov a organizácií (vrátane INEKO), ako aj relevantné fakty a literatúru. Podľa vzájomnej dohody Dôvera nezasahuje do výstupov INEKO uvedených na tejto stránke.
Často pri diskusiách o platbách pre poskytovateľov zdravotnej starostlivosti absentuje kľúčová informácia, čo za poskytnuté peniaze dostávame.
Preto vítame dohodu medzi zdravotnou poisťovňou Dôvera a
Asociáciou súkromných lekárov a Zdravitou, ktorá za vyššie platby
lekárom prináša zároveň benefity pre pacientov v podobe objednania sa na
konkrétny čas alebo garancie, že termín na prvovyšetrenie u špecialistu
bude najneskôr do troch týždňov. V takejto dohode je jasná vyššia
hodnota za vyššiu sumu peňazí. A tak by to malo byť.
Môžu byť za tým rôzne dôvody. Napríklad aj ten, že potenciálni uchádzači neveria, že súťaž už nie je dopredu rozhodnutá, a preto nemárnia svoj čas a energiu.
Ak majú navrhované opatrenia v liekovej politike za cieľ vylepšiť a
doplniť mechanizmus posudzovania nákladovej efektívnosti (meranej na
báze QALY) liekov hradených z verejného zdravotného poistenia, ak majú
nahradiť netransparentný systém výnimiek poisťovní na preplácanie
nekategorizovaných liekov a zároveň, ak majú prostredníctvom zavedenia
tzv. Managed Entry Agreements (MEA) zvýšiť pre pacientov dostupnosť
nových inovatívnych liekov, ktorých miera spotreby a účinky a výsledky
liečby sú zatiaľ nedostatočne jasné, zároveň pri držaní výdavkov na
lieky z pohľadu verejných zdrojov na uzde, spolu so zábezpekou hradenia
nákladov zo strany výrobcov liekov, ak nenastanú proklamované výsledky
či bude zvýšená spotreba, možno s nimi vo všeobecnosti súhlasiť.
Ale
ak majú navrhované opatrenia MZ SR za nedeklarovaný cieľ obídenie,
resp. výrazné znefunkčnenie posudzovania nákladovej efektívnosti liekov
prostredníctvom QALY, rýchle ad-hoc zahrnutie drahých a neefektívnych
liekov do automatického systému preplácania z verejného zdravotného
poistenia, ktoré by následne nebolo súčasťou komplexného prístupu
zbierania a hodnotenia dát o preplácaných liekoch a celých
zdravotníckych technológií, dohľadu nad celým procesom, ak majú výrazne
znížiť mieru informovanosti verejnosti a transparentnosti v rozhodovacom
procese o preplácaní liekov, a ak majú pri obmedzených zdrojoch na ne
doplatiť lacné generiká s overenými účinkami a efektívnosťou liečby,
nemožno s nimi súhlasiť.
Minister Drucker má slabú politickú podporu na presadzovanie potrebných, ale často nepopulárnych opatrení. Symbolicky sa to ukázalo pri telefonáte premiéra Fica generálnemu riaditeľovi VšZP, ktorého nalákal do tejto funkcie priamo minister Drucker. Zdravotníctvo sa v tejto vláde nestalo témou s premiérskym statusom a nemá ani aktívnu podporu zo strany koaličných partnerov. Aj najsilnejšia vládna strana je v podpore ministra vlažná, a niekedy dokonca aj zásadne protirečí (viď problematika poplatkov u lekára).
Druhým faktorom je, že minister Drucker verí, a je to aj v súlade s predstavou strany SMER- SD, že prvoradou úlohou je udržať v rezorte zmier, aby neboli žiadne výrazné spory a škandály. Niečo sa potom dá aj presadiť, ale zásadné reformy, ktoré by aj niekomu stúpli na otlak a boli by účinné, sa nepodarí zrealizovať, keďže idú často proti týmto cieľom. Na to treba jasné líderstvo s veľkou podporou vlastnej strany, ako aj koaličných partnerov.
Len dobrá komunikácia nestačí. Môže na verejnosť, aj na tú odbornú, platiť v krátkodobom časovom horizonte, ale zo strednodobého pohľadu bude už verejnosť očakávať konkrétne výsledky a citeľné zlepšenie stavu v zdravotníctve, a to sa obávame, nebude vidieť.
Na jednej strane tu máme zvyšujúce sa výdavky aj v dôsledku platového automatu zdravotníckych pracovníkov, zatiaľ nejasné výsledky úsporných opatrení v zdravotníctve, ktoré boli projektované v rámci projektu Hodnoty za peniaze a na druhej strane tu pozorujeme výrazne sa zvyšujúce príjmy zo zdravotných odvodov od ekonomicky aktívnych občanov, ktoré smerujú do zdravotníctva. Je preto zmysluplné urobiť niekedy na jeseň saldo, aby sme vedeli, koľko skutočne naše zdravotníctvo potrebuje.
Z výšky sadzby za poistencov štátu netreba robiť mantru. Dôležité sú celkové verejné zdroje, ktoré idú do zdravotníctva (tie rastú), ale najmä to, čo za tieto peniaze dostávame - akú kvalitu zdravotnej starostlivosti.