Táto stránka vznikla v spolupráci inštitútu INEKO a zdravotnej poisťovne Dôvera. Určená je najmä pre odbornú verejnosť zaujímajúcu sa o zdravotníctvo. Stránka má podporiť diskusiu o súčasnom systéme zdravotníctva a možnostiach jeho zlepšenia, sprostredkovať názory jednotlivcov a organizácií (vrátane INEKO), ako aj relevantné fakty a literatúru. Podľa vzájomnej dohody Dôvera nezasahuje do výstupov INEKO uvedených na tejto stránke.
Pri každom odpúšťaní dlhov ide o riziko tzv. morálneho hazardu. Ak sa budú takéto exekučné amnestie vyhlasovať pravidelne, bude to pre poistencov signál, že sa vlastne až tak neoplatí byť zodpovedným a poctivo si platiť odvody. Veď nabudúce príde ďalšia amnestia...
Na druhej strane rozumieme poisťovniam, že odpúšťajú časť dlhu svojim
poistencom, keďže tieto dlhy sa zväčša ťažko a nákladne vymáhajú a je
lepšie mať vrabca v hrsti ako holuba na streche. Často ide pritom o
pragmatické a ekonomické rozhodnutie - či poisťovni prinesie viac
peňazí odpustenie časti dlhov alebo vymáhanie celého dlhu, ktoré má
svoje administratívne, časové a personálne náklady, pričom vymoženie
pohľadávky nie je navyše zaručené.
Nedá sa všeobecne povedať, kde sa zarába lepšie. Na komplexné posúdenie nám totiž chýbajú dáta. Ostávajú nám potom len
anekdotické porovnania. Môžu existovať štátne zariadenia, kde je priemerný plat vyšší ako v súkromných. Ale platí to aj opačne. V súkromnom sektore je väčšia chuť, možnosti a
nižší protitlak rôznych záujmových skupín na odmeňovanie pracovníkov na
základe ich zásluh, t.j. aj podľa kvality odvedenej práce. Väčšinou platí, že súkromné zariadenia fungujú efektívnejšie, dvakrát si
rozmyslia, ako použijú zverené peniaze. Nie je v nich prezamestnanosť,
obstarávanie funguje ekonomickejšie, procesy sú viac optimalizované.
Toto všetko, spolu s priamymi platbami od pacientov umožňuje dobre manažovanému zariadeniu aj lepšie ohodnotiť
svojich zamestnancov, o to viac to platí pri špičkových odborníkoch.
Pre pacientov je prínosom, ak fungujú elektronické služby a elektronický prenos informácií v zdravotníctve. Také zdravotníctvo je pre pacienta bezpečnejšie a je zároveň aj efektívnejšie. Je to vo verejnom záujme. Najlepším motivátorom pre lekárov požiadať si o prístup do e-Healthu by mala byť "súťaž" o pacienta. Malo by fungovať, že ten lekár, ktorý nebude zapojený do e-Healthu, by mal z toho mať komparatívnu nevýhodu a pacienti by to mali zohľadňovať pri výbere lekára. Ak to tak nie je, mohli by potom zdravotné poisťovne motivovať lekárov, ktorí sa zapoja do e-Healthu, vyššími platbami alebo demotivovať tých, ktorí sa nezapoja, nižšími platbami.
Nepovažujeme za problém, keď zdravotnícki pracovníci idú za lepšími podmienkami, a pritom neodchádzajú zo Slovenska a dokonca ani z mesta, kde teraz pôsobia. Pacienti tak neprídu o týchto ľudí a zdravotnú starostlivosť, akurát nebudú vyšetrení na Kramároch v NÚSCH, ale v Petržalke v budove Medissima. Podporuje to súťaživosť medzi poskytovateľmi, čo je vítané a môže z toho profitovať nakoniec pacient zlepšenou dostupnosťou a kvalitou služieb.
Všetko závisí od kvality a etickej výbavy manažérov a tiež od toho, aké
voľné ruky budú mať a či na druhej strane budú dostatočne kontrolovaní a
braní na zodpovednosť. Na jednej strane môže byť externý manažment viac
"nezávislý" od rôznych tlakov miestnych politikov a záujmových skupín,
ale na druhej strane nemusí byť jasná línia zodpovednosti týchto
manažérov, ako aj zriaďovateľa týchto nemocníc. Vina sa môže ľahšie
zvaliť na toho druhého. Verejnosť bude možno ťažšie hľadať adresáta komu
smerovať svoju prípadnú nespokojnosť.
Ak by externý manažment
mohol riadiť viacero župných nemocníc ako sieť, mohol by napríklad
ušetriť pri centrálnych nákupoch tovarov a služieb, vedel by
flexibilnejšie manažovať pacientov a zdravotnícky personál prípadnými
presunmi medzi nemocnicami, mal by jasnejší prehľad, kde by sa dalo
ušetriť, ktorá nemocnica by sa mala na čo špecializovať, ktoré oddelenia
by sa dali zrušiť, zlúčiť, resp. lepšie využiť a pod.