Táto stránka vznikla v spolupráci inštitútu INEKO a zdravotnej poisťovne Dôvera. Určená je najmä pre odbornú verejnosť zaujímajúcu sa o zdravotníctvo. Stránka má podporiť diskusiu o súčasnom systéme zdravotníctva a možnostiach jeho zlepšenia, sprostredkovať názory jednotlivcov a organizácií (vrátane INEKO), ako aj relevantné fakty a literatúru. Podľa vzájomnej dohody Dôvera nezasahuje do výstupov INEKO uvedených na tejto stránke.
Ministerka zdravotníctva po nepodpísaní veľkej, komplexnej revízie úhrad liekov hovorí, že si nemôže zobrať "na triko" vysoký nárast doplatkov za lieky v prípade niektorých pacientov. Prečo radšej nekomunikuje fakt, že títo pacienti majú možnosť prejsť pri svojej liečbe na iný liek, ktorý je s nulovým alebo výrazne nižším doplatkom, pričom má rovnakú účinnú látku, čiže je rovnako účinný, rovnako kvalitný a rovnako bezpečný? Namiesto toho podčiarkuje riziká v správaní pacientov, ktorí by si vraj ťažko zvykali, že namiesto jednej modrej pilulky si musia ráno zobrať dve ružové.
Výsledky štvrtého ročníka hodnotenia nemocníc inštitútom INEKO podľa vybraných ukazovateľov spokojnosti pacientov, kvality poskytovanej zdravotnej starostlivosti, náročnosti diagnóz, hospodárenia a transparentnosti za obdobie 2014-2017.
Je nevyhnutnosťou, aby sa všetkým oplatilo poskytovať kvalitnú zdravotnú starostlivosť, s ktorou budú pacienti spokojní, a ktorá prinesie lepšie výsledky. Je nevyhnutnosťou, aby sa aj poisťovniam oplatilo preferovať tých excelentných a tých podpriemerných tlačili na zlepšovanie služieb. Je nevyhnutnosťou, aby boli lepšie odmeňovaní kvalitní pracovníci - manažéri nemocníc, lekári, sestry a ďalší zdravotnícky personál. Ale to si nevyhnutne vyžaduje povedať aj "bé". Na to, aby sme vedeli posúvať excelentnosť v zdravotníctve dopredu, nemôžeme platiť podpriemernosť, nemôžeme mať nemocnicu takmer v každom okresnom meste, nemôžeme zachraňovať nezachraniteľných a nemôžeme si zakrývať oči pred neefektívnosťami, ktoré práve brzdia všetok progres. Pri odmeňovaní musíme preto začať viac diferencovať podľa kvality skutočne odvedenej práce.
Čakanie na poskytnutie neakútnej zdravotnej starostlivosti je problémom v
celom vyspelom svete. Aj keď chýbajú presnejšie a komplexné dáta o
čakaní na zdravotnú starostlivosť, tak existujú
mnohé krajiny v Európe, kde sa na zdravotnú starostlivosť čaká dlhšie
ako na Slovensku. To však neznamená, že čakanie na ZS nie je na
Slovensku problém. Ide najmä o oblasti, napríklad onkológia, kde pridlhé
čakanie na diagnostické vyšetrenie môže mať negatívny dopad na
úspešnosť liečby.
Treba tiež povedať, že pri tých pár plánovaných
operáciách, kde je legislatívna povinnosť viesť čakacie zoznamy, ak na
ne pacient čaká viac ako 90 dní, tak tam sa po rokoch podarila
zastabilizovať čakacia doba, celkovo sa v priemere znížil počet
pacientov na "čakačkách", avšak napríklad pri výmene bedrových či
kolenných kĺbov musia pacienti neraz počítať s dobou čakania trvajúcou
viac ako 200 dní.
Čo sa týka aktuálnej legislatívnej iniciatívy
MZ SR, ktorou sa má stanoviť nárok pacienta pri poskytovaní ZS, vrátane
jej časovej dostupnosti, vítame ju. Ak sa rozumne stanovia maximálne
čakacie doby na rôzne formy zdravotnej starostlivosti, tak pacienti budú
vedieť, čo môžu očakávať a zdravotné poisťovne v spolupráci s
poskytovateľmi budú nútení tento nárok plniť (môže to byť aj inštrument
na reguláciu zisku), resp. budú môcť ponúkať pacientom nadštandardnú
službu kratšieho čakania.
Teoreticky si vieme predstaviť, že ak by sa konkrétne opatrenia v zdravotnej politike striktne riadili len chybnými dátami a nadhodnotenej spotrebe liekov a ničím iným (čo sa v praxi asi nestáva), tak by sa mohli prijať napríklad príliš reštriktívne opatrenia v kategorizácii liekov, mohlo by sa neoptimálne sprísniť referencovanie cien liekov, mohli by sa zvýšiť doplatky za lieky, zaviesť preskripčné limity, atď. Ale paradoxne by to mohlo mať aj pozitívne externality, lebo by sa mohla napríklad viac posilniť generická preskripcia liečiv, farmakoekonomické posudzovanie liekov, mohol sa podporiť vstup lacnejších ale rovnako účinných generických a biosimilárnych liekov a pod. Treba však tiež povedať, že aj po upravení spotreby liekov smerom nadol je jej úroveň pri porovnaní s vyspelými krajinami nadpriemerná.