O projekte i-Health

Táto stránka vznikla v spolupráci inštitútu INEKO a zdravotnej poisťovne Dôvera. Určená je najmä pre odbornú verejnosť zaujímajúcu sa o zdravotníctvo. Stránka má podporiť diskusiu o súčasnom systéme zdravotníctva a možnostiach jeho zlepšenia, sprostredkovať názory jednotlivcov a organizácií (vrátane INEKO), ako aj relevantné fakty a literatúru. Podľa vzájomnej dohody Dôvera nezasahuje do výstupov INEKO uvedených na tejto stránke.

 

Aktuality

Liberalizácia trhu s OTC liekmi

Marian Kapusta, bloger: Z ekonomického pohľadu sú lieky zaiste spotrebným statkom, tovarom. Ale podobne ako zbrane, cigarety, alkohol, potraviny či toluén, všetky sú nejakým spôsobom „regulované“. Regulované v tom zmysle, že sú špecifické pravidlá pre ich predaj: pri zbraniach je to podmienka zbrojného preukazu, limitácia na vek; podobne alkohol, cigarety - limitácia na vek; toluén ako chemická surovina sa nebude predávať spolu s potravinami; a potraviny majú zase spĺňať hygienické normy. Slovenská lekárnická komora vo svojom stanovisku proti liberalizácii trhu s OTC liekmi argumentuje okrem iného aj zvýšeným rizikom poškodenia zdravia pacientov v prípade predaja voľnopredajných liekov mimo lekární a zvýšením nákladov verejného zdravotného poistenia na následnú liečbu takýchto pacientov. „Napríklad vo Veľkej Británii, ktorá k takému kroku pristúpila, je zo všetkých zlyhaní pečene až 58,2% spôsobených paracetamolom, pričom na Slovensku sa takéto prípady nevyskytujú, resp. sú mimoriadne zriedkavé.“
Dátum: 24.04.2011
 
Poisťovňu treba rozdeliť

Health Policy Institute: Poisťovňa s kľúčovým postavením na trhu je pre politikov priveľkým pokušením. Lepšie je ich ho zbaviť. Z tohto dôvodu navrhujeme rozdelenie VšZP na tri až štyri časti a následnú privatizáciu týchto častí v medzinárodnom tendri. Slovensko by tak na svoj trh zdravotného poistenia získalo silných medzinárodných hráčov a VšZP by nebolo potrebné ustavične zachraňovať. Aby však konkurencia v zdravotnom poistení bola možná a príchod investorov reálny, je potrebné upraviť legislatívu do stavu „pred Ficom“, čiže odstrániť zákaz zisku, umožniť predaj poistných kmeňov či odstrániť povinnosť kontrahovať všetky zariadenia v tzv. minimálnej sieti. Zároveň bude potrebné vystužiť systém verejného zdravotného poistenia o súkromné zdroje – napríklad formou nominálneho poistného. Z dôvodu čo najlepšej štruktúry trhu je zároveň nevyhnutné reguláciou zabezpečiť, aby ani jeden subjekt na trhu nemal po privatizácií vyšší ako 30%-ný podiel na trhu.
Dátum: 18.04.2011
 
Zdravie nie je zadarmo

Andrej Dorič, komentátor portálu Aktuality.sk: Nápad zaviesť regulovanú spoluúčasť pacientov, ktorá by chránila sociálne slabších a zaviedla by poriadok do pololegálnych platieb je dobrý. Len sa obávam, že žiadny politik nebude mať odvahu ľuďom, ktorí chcú byť klamaní o bezplatnom zdravotníctve povedať, že nie všetko v nemocnici či u lekára bude a môže byť hradené z verejného zdravotného poistenia. Súčasný minister zdravotníctva nechce ísť cestou paušálnych platieb za niektoré zákroky či posteľ. Vybral si cestu zavedenia súkromného zdravotného pripoistenia. Je to tiež dobrá cesta, ale dlhšia. Musí určiť čo je štandard, ktorý štát bude preplácať z verejného poistenia a čo nadštandard, ktorý si budeme platiť zo súkromného pripoistenia. Problém je aj v tom, že ak zostanú platby do verejného zdravotného poistenia rovnaké, na súkromné si budeme musieť hlbšie siahnuť do vrecka.
Dátum: 18.04.2011
 
P. Pažitný: Treba začať merať kvalitu zdravotníctva

Videorozhovor s Petrom Pažitným z Health Policy Institue o požiadavke zdravotníkov navýšiť zdroje do sektoru, o podmienení navýšenia zdrojov meraním kvality na všetkých úrovniach zdravotníctva, o poplatkoch, pripoistení a spoluúčasti pacientov ako možných zdrojov tohto navýšenia.
Dátum: 15.04.2011
 
Dovoľme nemocniciam vyberať poplatky
Zaujímavým javom je, že v priebehu pár rokov masívne vzrástli priame platby pacientov v SR nad priemer krajín EÚ, ako aj OECD. A nedá sa to pripísať len na vrub „Zajacových 20- a 50-korunáčiek“. Tie boli totiž v roku 2006 zrušené, ale vysoká úroveň priamych platieb obyvateľstva zostala aj potom zachovaná. Dôvodom je nekontrolovateľný nárast rôznych polooficiálnych poplatkov. Problémom je, že tieto platby sú často neregulované, vznikajú živelne, osoh z nich majú väčšinou len jednotlivci, a nie celý zdravotnícky systém, pričom môžu neúnosným spôsobom dopadať na sociálne slabšie vrstvy obyvateľstva. Preto odporúčame, aby sa ministerstvo zdravotníctva a vláda SR nebáli zaviesť regulovanú spoluúčasť pacientov, ktorá by o.i. zlegalizovala dnes už aj tak vyrubované poplatky, niektoré by zakázala, niektoré nové by naopak umožnila a stanovila by ochranný limit pre sociálne odkázaných. Bolo by to dokonca aj sociálnejšie riešenie, ako je ponechanie dnešného stavu, kedy máme v oblasti nárokov na poskytovanie zdravotnej starostlivosti socializmus na papieri, ale v realite tu vládne divoký kapitalizmus s rozvinutou korupciou.
Dátum: 15.04.2011
 
Stránkovanie:
 
 
 
Copyright © 2025 Dôvera | Powered by Cyclone3 XUL CMS