O stanovení maximálnych čakacích lehôt

Kristína Grebačová, Hospodárske noviny:
Vlada si dala za ciel skratenie cakacich lehot na zdravotne aj osetrovatelske vykony, napriklad zavedenim maximalnych cakacich lehot na planovane vykony.
Je podla vas dlzka cakania odrazom kvality zdravotnej starostlivosti? Napriklad aj sa caka kratsie, tak je zdravotnictvo kvalitnejsie? alebo to moze byt, naopak, dosledok aj toho, ze sa caka na kvalitnych lekarov ci zariadenia?

Dušan Zachar, INEKO:
Nie, dĺžka čakania nie je nevyhnutne odrazom celkovej kvality zdravotníctva, je najmä odrazom dostupnosti. V mnohých krajinách s vyspelejším zdravotníctvom, ako je to naše, sa čaká oveľa dlhšie na niektoré diagnostické či liečebné výkony. Druhým aspektom môže byť, že na najkvalitnejších lekárov či v najkvalitnejších zariadeniach sa čaká dlhšie z titulu obrovského záujmu - dopyt prevyšuje ponuku a táto nerovnosť sa rieši čakaním. Samozrejme cieľom každého zdravotníckeho systému je postupne skracovať lehoty na čakanie, nakoľko je bez pochýb, že to zvyšuje dostupnosť zdravotnej starostlivosti pre pacienta, ako aj jeho komfort a spokojnosť, čo možno tiež považovať za určité kvalitatívne prvky zdravotníctva.

Je mozne zaviest maximalne cakacie lehoty? Nenarazi to na kapacitny problem v niektorych pripadoch, napriklad ze by nebol dostatocny pocet specialistov vykonavajucich tie zakroky, a pritom vela pacientov?

Stanovenie maximálnych čakacích dôb prispieva k definovaniu zákonného nároku poistenca a vytvára tiež možnosti napríklad na reguláciu zisku poisťovní a tvorbu rôznych poistných plánov. Samozrejme, kapacitné obmedzenia (personál, vybavenie a zdroje) treba mať pri stanovovaní týchto lehôt veľmi dôkladne na zreteli.


Z odpovedí bolo citované 28.4.2016 v článku Hospodárskych novín.



 
 

 
Copyright © 2024 Dôvera | Powered by Cyclone3 XUL CMS