Táto stránka vznikla v spolupráci inštitútu INEKO a zdravotnej poisťovne Dôvera. Určená je najmä pre odbornú verejnosť zaujímajúcu sa o zdravotníctvo. Stránka má podporiť diskusiu o súčasnom systéme zdravotníctva a možnostiach jeho zlepšenia, sprostredkovať názory jednotlivcov a organizácií (vrátane INEKO), ako aj relevantné fakty a literatúru. Podľa vzájomnej dohody Dôvera nezasahuje do výstupov INEKO uvedených na tejto stránke.
Nedôvera. Nedôvera na oboch stranách, teda na strane aktérov pôsobiacich v zdravotníctve a na strane predstaviteľov Ministerstva financií (MF) SR, spôsobila, že diskusia, resp. slovná konfrontácia ohľadne prvotného návrhu budúcoročného rozpočtu, ktorý dlho neuzeral svetlo sveta, sa stala tento rok mimoriadne vybičovanou.
Návrh na sťaženie prepoisťovania je nehorázny krok späť, späť do 20. storočia. Výrazne to zvýši transakčné náklady jednak prestupujúcich poistencov a tiež samotných poisťovní. Kladením si bariér pod nohy nedokážeme zvyšovať súťaživosť medzi poisťovňami, ktorá generuje lepšie služby pre poistencov. Niekto má asi záujem zabetónovať určitý stav.
Na Slovensku pozorujeme dlhodobo klesajúci alebo prinajlepšom stagnujúci podiel spotreby generických liekov vo finančnom aj množstevnom vyjadrení. Slovensko patrí medzi európske štáty s najprísnejšou cenovou reguláciou pre generiká a biosimiláry, pričom nikde v Európe sa neuplatňuje trojprahový vstup, čiže povinné zrážky z ceny pri vstupe prvého, druhého aj tretieho generika alebo biosimiláru na trh v kombinácii s prísnym medzinárodným referencovaním cien (v prípade Slovenska priemer troch najlacnejších krajín EÚ).
Dôsledok v roku 2018 zavedeného trojprahového vstupu pre generiká a biosimiláry bolo skokovité zníženie počtu žiadostí o kategorizáciu týchto liekov, ich menšia dostupnosť pre pacientov, a teda aj menší tlak na celkové znižovanie cien za lieky v segmente, kde existujú pre originálne lieky ich lacnejšie alternatívy.
Poslanci parlamentu to v najbližších dňoch môžu zmeniť, keďže idú rokovať o príslušnom zákone. Odporúčame im, aby sme sa vrátili opätovne k jednoprahovému vstupu pre generické a biosimilárne lieky, tak ako to funguje inde v Európe. Bude viac generík na trhu, nebudú chýbať pacientom a pomôžu znížiť ceny.
Príliš silná regulácia cien generík spôsobuje ich nedostatok pre pacientov, menší počet žiadostí výrobcov o vstup na trh a nižšie úspory nákladov na lieky, aké by mohli byť dosiahnuté pri vstupe viacerých generických a biosimilárnych liekov a ich cenovej súťaži. Poslanci parlamentu majú na stole príslušnú legislatívu (363/2011 Z.z.), kde sa treba vrátiť k menej prísnemu tzv. jednoprahovému vstupu na trh pre generiká a biosimiláry, teda k povinnej zrážke z ceny pri vstupe len prvého generika alebo biosimiláru a už nie pri vstupe druhého a tretieho, ako to je zatiaľ navrhnuté.
Vo vyspelom svete existujú rovnako zdravotné systémy, kde je krížové
vlastníctvo povolené, ako aj systémy, kde je zakázané. Pre oba modely
existujú relevantné argumenty za aj proti.
Ako problém vnímame, ak sa
krížové vlastníctvo, resp. dominantné postavenie zneužíva. Na to treba
dávať najviac pozor. Zároveň však treba takýto jav, ak skutočne nastáva,
preukázať na relevantných dátach a argumentoch bez ideologického nánosu
a predpojatosti. A uplatňovať by sa to malo tak na súkromné subjekty,
ako aj na štát, ktorý má v súčasnosti v slovenskom zdravotníctve výrazne
najsilnejší vplyv a dominanciu, ktorú neraz zneužíva.
Ak však
existuje súťaž na trhu a kvalitná regulácia a kontrola, vrátane tej
protimonopolnej, a transparentné prostredie, ktoré znižuje asymetriu
informácií - či už napríklad zverejňovaním zmlúv a meraním kvality a
efektívnosti poskytovaných služieb, nemusí ani vertikálna integrácia,
resp. vlastníctvo poisťovne, lekární a nemocníc či polikliník jedným
súkromným subjektom predstavovať príliš veľké riziko pre spoločnosť.
Naopak, môže jednoduchšie prinášať na trh integrované poskytovanie
zdravotnej starostlivosti, nové investície, zefektívňovanie procesov,
rôzne úspory, inovácie a lepšie služby pre pacientov.