Táto stránka vznikla v spolupráci inštitútu INEKO a zdravotnej poisťovne Dôvera. Určená je najmä pre odbornú verejnosť zaujímajúcu sa o zdravotníctvo. Stránka má podporiť diskusiu o súčasnom systéme zdravotníctva a možnostiach jeho zlepšenia, sprostredkovať názory jednotlivcov a organizácií (vrátane INEKO), ako aj relevantné fakty a literatúru. Podľa vzájomnej dohody Dôvera nezasahuje do výstupov INEKO uvedených na tejto stránke.
Motivácia štátnych nemocníc hospodáriť vyrovnane je v súčasnom nastavení a fungovaní systému zdravotníctva obmedzená, a preto vítame akékoľvek opatrenia, ktoré túto motiváciu potencujú. Myslíme si, že je správnym krokom aspoň týmto spôsobom "oceniť" tie nemocnice, ktoré nevytvárajú straty a dlhy a dať im prednosť. Mohol by to byť určitý signál, ktorý hovorí, že hospodáriť vyrovnane sa opláca.
Myslíme si, že ide o správny smer. Zvyšovanie kompetencií jednotlivých zdravotníckych pracovníkov by malo mať za cieľ, aby sa aktivity realizovali čo najefektívnejšie. Je celospoločensky neefektívne, keď niečo vykonáva lekár, pričom to dokáže aj zdravotná sestra a pod. Každý nech robí to, k čomu ho jeho profesia, vzdelanie a prax predurčujú. Je neefektívne, keď niekto vykonáva činnosti, na ktoré je príliš vzdelaný a rovnako je zlé, ak platí opak.
Často pri diskusiách o platbách pre poskytovateľov zdravotnej starostlivosti absentuje kľúčová informácia, čo za poskytnuté peniaze dostávame.
Preto vítame dohodu medzi zdravotnou poisťovňou Dôvera a
Asociáciou súkromných lekárov a Zdravitou, ktorá za vyššie platby
lekárom prináša zároveň benefity pre pacientov v podobe objednania sa na
konkrétny čas alebo garancie, že termín na prvovyšetrenie u špecialistu
bude najneskôr do troch týždňov. V takejto dohode je jasná vyššia
hodnota za vyššiu sumu peňazí. A tak by to malo byť.
Môžu byť za tým rôzne dôvody. Napríklad aj ten, že potenciálni uchádzači neveria, že súťaž už nie je dopredu rozhodnutá, a preto nemárnia svoj čas a energiu.
Ak majú navrhované opatrenia v liekovej politike za cieľ vylepšiť a
doplniť mechanizmus posudzovania nákladovej efektívnosti (meranej na
báze QALY) liekov hradených z verejného zdravotného poistenia, ak majú
nahradiť netransparentný systém výnimiek poisťovní na preplácanie
nekategorizovaných liekov a zároveň, ak majú prostredníctvom zavedenia
tzv. Managed Entry Agreements (MEA) zvýšiť pre pacientov dostupnosť
nových inovatívnych liekov, ktorých miera spotreby a účinky a výsledky
liečby sú zatiaľ nedostatočne jasné, zároveň pri držaní výdavkov na
lieky z pohľadu verejných zdrojov na uzde, spolu so zábezpekou hradenia
nákladov zo strany výrobcov liekov, ak nenastanú proklamované výsledky
či bude zvýšená spotreba, možno s nimi vo všeobecnosti súhlasiť.
Ale
ak majú navrhované opatrenia MZ SR za nedeklarovaný cieľ obídenie,
resp. výrazné znefunkčnenie posudzovania nákladovej efektívnosti liekov
prostredníctvom QALY, rýchle ad-hoc zahrnutie drahých a neefektívnych
liekov do automatického systému preplácania z verejného zdravotného
poistenia, ktoré by následne nebolo súčasťou komplexného prístupu
zbierania a hodnotenia dát o preplácaných liekoch a celých
zdravotníckych technológií, dohľadu nad celým procesom, ak majú výrazne
znížiť mieru informovanosti verejnosti a transparentnosti v rozhodovacom
procese o preplácaní liekov, a ak majú pri obmedzených zdrojoch na ne
doplatiť lacné generiká s overenými účinkami a efektívnosťou liečby,
nemožno s nimi súhlasiť.