Táto stránka vznikla v spolupráci inštitútu INEKO a zdravotnej poisťovne Dôvera. Určená je najmä pre odbornú verejnosť zaujímajúcu sa o zdravotníctvo. Stránka má podporiť diskusiu o súčasnom systéme zdravotníctva a možnostiach jeho zlepšenia, sprostredkovať názory jednotlivcov a organizácií (vrátane INEKO), ako aj relevantné fakty a literatúru. Podľa vzájomnej dohody Dôvera nezasahuje do výstupov INEKO uvedených na tejto stránke.
Ak neexistujú robustné argumenty, že v určitom type lekární dochádza k
pochybeniam, na čo by mimochodom mali upozorniť zodpovedné orgány, tak
zavádzanie prísnejších regulácií obmedzuje efektívnu súťaž na trhu a
dostupnosť a tiež aj kvalitu lekárenských služieb pre verejnosť, nakoľko
nižšia konkurencia nenúti zabetónované subjekty na trhu inovovať a
skvalitňovať služby.
Prikláňame sa k názoru, že navrhovaná regulácia nebude prínosom, skôr naopak.
Súčasný legislatívny stav ignoruje potreby obrovskej skupiny
pacientov, ktorí sú ochotní si za nečakanie, resp. presný a nimi zvolený
termín u lekára dobrovoľne priplatiť, čo je momentálne na Slovensku v
praktickej rovine považované za nadštandard. Je nesporné, že ak sa na
Slovensku nestane štandardom objednávanie sa na presný termín pre
všetkých pacientov a u všetkých lekárov (Dôvera sa o to už pokúša pri
nových, navýšených zmluvách s ambulantnými lekármi) alebo nebude
zavedená regulovaná možnosť priplatiť si za nečakanie (aktuálne
stiahnutý poslanecký návrh v parlamente), tak je to pre spoločnosť
neefektívna situácia, ktorá bude mať za následok obchádzanie pravidiel a
úplatky alebo márnenie času mnohých ľudí, ktorí mohli namiesto
neproduktívneho čakania u lekára vytvoriť pre spoločnosť mnohé cenné
hodnoty.
Preto vítame snahu Dôvery, ktorá by za viac peňazí
pre lekárov priniesla pacientom benefit objednať sa bezplatne na presný
čas, ale podporujeme aj návrhy prinášajúce obnovenie poplatku za
objednanie na presný čas, čo je pre spoločnosť efektívnejšie ako súčasný
stav. V druhom prípade musí platiť, že “neplatiaci” pacienti nebudú
odsúvaní a posielaní na druhú koľaj.
Veľmi oceňujeme, že vznikla priebežná správa o stave plnenia opatrení Revízie výdavkov v zdravotníctve. Je to nevyhnutnou súčasťou celej myšlienky hodnoty za peniaze a nastavuje zrkadlo rezortu, či ide správnym smerom, kde a ako veľmi treba pridať. Aj keď treba polročné hodnotenie brať s určitou rezervou a nutnými obmedzeniami, dáva nám informáciu o trende a základnom smerovaní plnenia cieľov. Z priebežnej správy vidno, že rezort zdravotníctva plní zatiaľ svoje fiškálne ciele stanovené v Revízii výdavkov len na 31 %, čo dáva veľký priestor na zlepšenie. Treba však povedať, že zo sledovaných oblastí (zdravotníctvo, doprava a IT), má zdravotníctvo z finančného hľadiska najambicióznejšie ciele, pričom potenciálne úspory vysoko prevyšujú zvyšné dva rezorty, čiže aj podpriemerná implementácia úsporných opatrení oproti plánu predstavuje oveľa viac ušetrených peňazí ako pri doprave či IT.
Navrhované zmeny vyplývajú z aplikačnej praxe a nemožnosti dodať liek pacientovi v stanovenej lehote do 48 hodín, keď má lekáreň cez víkend alebo sviatok zatvorené. Lekáreň bude mať možnosť požiadať o dodanie lieku až v najbližší pracovný deň, ak by koniec lehoty mal pripadnúť na deň pracovného voľna. Z tohto dôvodu ide o pochopiteľné logické opatrenie. Lekárne, ktoré bývajú cez víkend zatvorené, tak nebudú otáľať objednávať lieky pre pacientov aj v piatok, keďže sa lehota posunie až na pondelok. Zvýši to reálnu dostupnosť liekov pre pacientov.
Nátlakový spôsob, aký zvolilo Združenie ambulantných poskytovateľov (ZAP) mi nie je sympatický, nakoľko namiesto poctivej argumentácie založenej na faktoch a merateľných výsledkoch práce vyhrala u nich metóda presadzovania si záujmov, ktorá využíva neistotu a malú informovanosť poistencov práve vo vrcholiacom prepoisťovacom období, čím zástupcovia časti ambulantných lekárov cielili na emócie, strach ľudí z neistoty a zvyšovali si tým vyjednávaciu silu pri rokovaniach.