O projekte i-Health
Táto stránka vznikla v spolupráci inštitútu INEKO a zdravotnej poisťovne Dôvera. Určená je najmä pre odbornú verejnosť zaujímajúcu sa o zdravotníctvo. Stránka má podporiť diskusiu o súčasnom systéme zdravotníctva a možnostiach jeho zlepšenia, sprostredkovať názory jednotlivcov a organizácií (vrátane INEKO), ako aj relevantné fakty a literatúru. Podľa vzájomnej dohody Dôvera nezasahuje do výstupov INEKO uvedených na tejto stránke.
Aktuality
Ako upozorňuje ekonóm Martin Filko, systém ziskom motivovaných poisťovní v zdravotníctve má odvrátenú stránku.
Ako upozorňuje ekonóm Martin Filko, systém ziskom motivovaných poisťovní v zdravotníctve má odvrátenú stránku. A síce vtedy, keď súťažia nie o efektívnejšie financovanie, ale o menej nákladných, zdravších pacientov. Ďalší problém môže byť dostupnosť zdravotnej starostlivosti. Poisťovne sa môžu orientovať viac na životnoštýlovú starostlivosť a menej na katastrofickú starostlivosť o vážne chorých ľudí – nákladných pacientov. „Pre finančné výsledky poisťovne nie je nič horšie, ako keď získa reputáciu, že poskytuje kvalitnú a dostupnú katastrofickú starostlivosť,“ vysvetľuje M. Filko... Súčasný (prerozdeľovací mechanizmus) zohľadňuje demografické rozdiely v štruktúre klientov poisťovní a podľa nich rozdeľuje vyzbierané poistné. Lenže podľa M. Filka sa dá vekom a pohlavím vysvetliť zlomok rozdielov individuálnych nákladov na zdravotnú starostlivosť. Aby prerozdeľovací mechanizmus obmedzil neželanú motiváciu poisťovní preferovať menej náročnú starostlivosť, mal by zohľadňovať napríklad diagnózy... Ministerstvo (zdravotníctva) na novom katalógu (výkonov) reálne nepracuje ani nedáva perspektívu, či a kedy začne. Nemocniciam poisťovne naďalej platia za ukončenú hospitalizáciu, nie za vykonané zákroky. Zavedením diagnostických a liečebných protokolov pre jednotlivé ochorenia by sa dala sledovať kvalita i to, či nie sú pacienti ošetrovaní nedostatočne alebo naopak, či sa im pri liečbe neposkytujú zbytočné úkony.
Dátum: 19.11.2007
Štát by mal presne opísať, na čo má pacient nárok, keď príde do zdravotníckeho zariadenia, a koľko peňazí za to má dostať toto z
Štát by mal presne opísať, na čo má pacient nárok, keď príde do zdravotníckeho zariadenia, a koľko peňazí za to má dostať toto zariadenie. Dôvod, pre ktorý takýto krok ešte nebol urobený, hoci ho požadujú lekári, sestričky, poisťovne aj pacienti, je politický: V zdravotníctve sa vari najviac prejavuje pokrytecká stránka našej spoločnosti. Na jednej strane žiadame a nariaďujeme zdravotníctvu, aby pre nás zabezpečilo neobmedzenú starostlivosť, ale na druhej strane mu na ňu poskytujeme len veľmi obmedzené zdroje.
Dátum: 31.10.2007