Aktuálny stav:
Vymeriavacie základy pre daň z príjmov fyzických osôb sú podstatne odlišné od vymeriavacích základov pre zdravotné odvody:
- Daňová reforma z roku 2003 zrušila množstvo výnimiek pri platení
 dane z príjmov fyzických osôb, keď predovšetkým zjednotila vymeriavacie
 základy pre rôzne druhy príjmov. Naproti tomu, vymeriavacie základy pri
 platení zdravotných odvodov z rôznych druhov príjmov sú naďalej 
nejednotné a s množstvom výnimiek.
- Pri platení dane z príjmov existuje nezdaniteľné minimum vo 
výške 22,5-násobku životného minima (2009: 4025,70 EUR). Ľudia teda 
platia daň až z príjmu, ktorý prevyšuje uvedené minimum. Pri zdravotných
 odvodoch podobné minimum neexistuje, ľudia platia odvody z celého 
príjmu. Na rozdiel od dane z príjmu však ľudia platia zdravotné odvody 
minimálne z vymeriavacieho základu vo výške minimálnej mzdy a maximálne z
 vymeriavacieho základu vo výške 3-násobku priemernej mzdy v ekonomike. 
Dôsledkom týchto rozdielov je, že daň z príjmov je vo vzťahu ku mzde 
zamestnanca progresívna (efektívna daňová sadzba, t.j. podiel zaplatenej
 dane a mzdy, rastie s výškou mzdy), kým zdravotné odvody sú vo vzťahu 
ku mzde zamestnanca regresívne (efektívna odvodová sadzba, t.j. podiel 
zaplatených odvodov a mzdy, klesá s výškou mzdy).
Napriek uvedeným rozdielom je charakter dane z príjmov fyzických osôb
 a zdravotných odvodov veľmi blízky. Obe určuje jednotná sadzba a pri 
oboch má každý človek rovnaké nároky na verejné tovary a služby bez 
ohľadu na výšku odvedenej sumy.
Problémy:
Množstvo výnimiek a rozdielne pravidlá pre rôzne druhy príjmov motivujú 
ľudí špekulovať a vyhľadávať spôsoby, ako zaplatiť čo najmenšie odvody. 
Príklady:
- Zamestnanci verzus SZČO: Zamestnanci platia zdravotné odvody vo 
výške 14% z vymeriavacieho základu pre daň z príjmov (z toho 4% priamo a
 10% nepriamo prostredníctvom zamestnávateľa). Samostatne zárobkovo 
činné osoby (SZČO) platia tiež 14%, avšak z vymeriavacieho základu pre 
daň z príjmov vydeleného koeficientom 2,14. V dôsledku krátenia 
vymeriavacieho základu platí veľká väčšina SZČO odvody z minimálnej 
mzdy. Zamestnanci tak platia v porovnaní so SZČO podstatne vyššie 
odvody. Platí to aj po zohľadnení rozdielov medzi SZČO a  zamestnancami 
vo výške zdaniteľných príjmov. Napríklad v roku 2008 bolo na Slovensku 
5-násobne menej SZČO ako zamestnancov. Na dani z príjmov pritom 
zaplatili 8-násobne menej, čo môže byť sčasti vysvetlené v priemere 
nižšími zdaniteľnými príjmami SZČO. Rozdiel vo výške zaplatených 
zdravotných odvodov je však podstatne väčší, keď SZČO odviedli do 
zdravotných poisťovní až 12-násobne menej peňazí ako zamestnanci. Systém
 platenia odvodov je preto z pohľadu zamestnancov diskriminačný.
Tabuľka: Porovnanie daní a odvodov zamestnancov a SZČO v roku 2008
    
        
            | 
 | Počet | DPFO | Odvody do ZP | 
        
            | Zamestnanci | 2,094 mil. | 48,8 mld. Sk | 62,1 mld. Sk | 
        
            | SZČO | 0,418 mil. | 6,3 mld. Sk | 5,0 mld. Sk | 
        
            | Pomer | 5-násobok | 8-násobok | 12-násobok | 
        
            | Zdroj | ŠÚ SR | MF SR | HPI | 
    
SZČO – samostatne zárobkovo činná osoba
DPFO – daň z príjmov fyzických osôb
ZP – zdravotné poisťovne
ŠÚ SR – Štatistický úrad SR
MF SR – Ministerstvo financií SR
HPI – Health Policy Institute
- Príjmy na základe dohody o vykonaní práce, dohody o pracovnej 
činnosti, dohody o brigádnickej práci študentov, príkaznej zmluvy, 
zmluvy o dielo, nepomenovanej zmluvy, odstupné, odchodné, náhrada za 
pracovnú a služobnú pohotovosť, rôzne druhy odmien (napr. pri životnom a
 pracovnom výročí), honoráre za autorské príspevky do novín, časopisov, 
rozhlasu a televízie (okrem umeleckých výkonov), príjmy z prenájmu 
nehnuteľností, podiely na zisku vlastnej s.r.o., atď.: Ako uvádza Mihál 
(2009), uvedené príjmy podliehajú dani z príjmov alebo zrážkovej dani, 
avšak nepodliehajú zdravotným odvodom (výnimkou môže byť tzv. 
samoplatiteľ, ktorý nebol ani jeden deň v roku zamestnancom ani SZČO).
Regresívny charakter zdravotných odvodov spôsobuje, že ľudia s nižším
 príjmom sú viac zaťažení platením odvodov ako ľudia s vyšším príjmom. 
Vzniká tak bariéra pre tvorbu pracovných miest s nižším príjmom, čo 
postihuje najmä ľudí, ktorí sa ťažšie uplatňujú na trhu práce.
Odporúčania:
Upraviť vymeriavacie základy pre platenie zdravotných odvodov tak, aby 
boli čo najviac zhodné s vymeriavacími základmi pre platenie dane z 
príjmov fyzických osôb. Cieľom je obmedziť špekulácie a úniky pri 
platení zdravotných odvodov a zmeniť regresívny charakter zdravotných 
odvodov na progresívny.