O centrálnom obstarávaní CT-prístrojov

Veronika Folentová, Denník N:
MZ SR pripravuje centralne obstaravanie na CT pristroje. Vysutazi ramcovu zmluvu, cez ktoru budu moct nakupovat statne nemocnice, neziskovky aj regionalne nemocnice. MZ hovori s dodavatelmi, zdruzeniami a podobne. Rozdelili pristroje na 4 skupiny (podla typu nemocnice - regionalne, fakultne, univerzitne a kardio ustavy) u kazdeho bude rozny pocet kategorii, ktore rozhodnu, od vykonu az po ziarene a pocet rezov. MZ SR chce, aby sa zapajali do tendra priamo firmy, nie sprostredkovatelia. Vysledkom bude ramcova zmluva, kde budu v kazdej kategorii 2 vitazi - ti pri konkretnych poziadavkach nemocncie budu mat el. aukciu. Este sa nevie, ci sa bude sutazit len cenou alebo aj kvalitou.

Je to dobry postup? V com to podla vas moze pomoct? Moze to podla vas zarucit, ze tu nebudu pripady ako v piestanskej nemocnici? Ake to moze mat rizika? Na co si podla vas treba davat pozor, aby sa nestalo, ze pristroje budu predrazene?

Dušan Zachar, INEKO:
Pri určitých tovaroch môže priniesť centrálne obstarávanie úspory, najmä z rozsahu. V slušnej spoločnosti by pravdepodobne taký relatívne komplikovaný produkt, akým sú CT-prístroje, nebol práve tým najideálnejším predmetom pre centrálne obstarávanie a rámcovú zmluvu (takým by boli napríklad lieky alebo špeciálny zdravotnícky materiál), nakoľko to môže znižovať flexibilitu obstarávateľov a zvyšovať nároky na presnú definíciu obstarávaného prístroja spolu s asistenčnými službami pre všetky nemocnice, čo môže zvyšovať transakčné náklady a nemusí plne korešpondovať s odlišnými potrebami nemocníc. Ak bude navyše rámcová zmluva vyjednaná na viacročné obdobie, môže prísť k "zabetónovaniu" trhu, na ktorý môže medzičasom vstúpiť nový subjekt s inovatívnym, výkonnejším a prípadne i lacnejším produktom.
Avšak naše historické poznanie a negatívna empirická skúsenosť s predraženými nákupmi CT-čiek hovorí, že prínosy centrálneho obstarávania týchto prístrojov môžu v našich súčasných podmienkach prevýšiť možné riziká. Do tejto hypotézy však vkladám predpoklad, že ľudia na ministerstve, ktorí budú zodpovední za centrálne obstarávanie, budú mať poctivé záujmy, ktoré budú čo najbližšie verejnému záujmu. Treba si teda dať pozor, aby sa centralizáciou nákupov necentralizovala aj korupcia. Ak sa to podarí, tak takýto postup môže obmedziť výrazne nehospodárne nákupy prístrojov.

Ale treba tiež dodať, že sa teoreticky nedá vylúčiť ani to, že niektoré nemocnice, ktoré hospodária vyrovnane a načas platia faktúry, by si vedeli možno CT-čko obstarať pre seba výhodnejšie, ako im to vyrokuje v rámci centrálneho obstarávania štát, ktorý združuje aj vysoko zadlžené a platobne neschopné zariadenia. Pre ne môže byť vysúťažená cena zase naopak výhodná. Čiže "rizikové prirážky" dodávateľov k cene za neskoré platby nemocníc sa v rámci centrálneho obstarávania spriemerujú. Pre niekoho to môže teoreticky znamenať vyššiu cenu, pre niekoho cenu nižšiu, a preto treba len dúfať, že faktory - úspory z rozsahu, slušní ľudia, ktorí budú centrálne obstarávať a vyššia transparentnosť celého procesu - budú znamenať, že pre žiadnu nemocnicu by z hľadiska nákladov nebolo výhodnejšie si CT-čko obstarávať samostatne.

A v neposlednom rade treba zaručiť, aby sa verejnosti dostávali včasné, úplné a relevantné informácie ohľadne tohto procesu obstarávania. Najlepším benchmarkom úspešnosti štátneho centrálneho obstarávania by bolo porovnanie sa s cenami nakupovaných prístrojov súkromnými poskytovateľmi.


Z vyjadrenia bolo citované 14.7.2016 v článku Denníka N.


 
 

 
Copyright © 2019 Dôvera | Powered by Cyclone3 XUL CMS