O hodnotení spokojnosti pacientov s nemocnicami

Veronika Folentová, denník SME:
Podla rebricku Dovery su mladi kritickejsi pri hodnoteni nemocnic (vzorka bola reprezentativna nad 1000). Preco podla vas? Je to tym, ze to porovnavaju s inymi sluzbami? Alebo tym, ze su narocnejsi?

Dušan Zachar, INEKO:
Áno, mladí sú náročnejší, a preto aj kritickejší. Vidia, ako fungujú služby, ktoré často využívajú, a ktoré poskytujú prevažne súkromní podnikatelia v ostrom konkurenčnom, a teda aj inovatívnom prostredí - mobily, internet, zábavný priemysel, online shopping, atď. Tiež oveľa viac cestujú na Západ, a majú teda vyššie očakávania, čo sa týka fungovania spoločnosti. Avšak zároveň nestihli mať ešte osobnú skúsenosť so slovenským zdravotníctvom, a preto môžu byť po prvom kontakte s ním rozčarovaní. Starší už túto skúsenosť majú, a preto majú aj iné očakávania a môžu lepšie hodnotiť trend.

Najhorsie je vo vsetkych rebrickoch hodnotena strava. Preco? Dovera tvrdi, ze dovodom moze byt aj zla komunikacia personalu - teda ze pacientom nevysvetlia, ze preco maju dietu. Co myslite, je toto ten dovod?

Môže to byť jeden z dôvodov. Ďalším môže byť aj objektívna skutočnosť, že tá strava skutočne nie je chutná a bohatá. Nemocniciam sa však nemožno často čudovať, ak majú na jedlo veľmi obmedzené zdroje, čo zaiste zapríčinilo aj zrušenie vyberania poplatkov za ubytovanie a stravu v nemocnici. Ďalším dôvodom môže byť aj skutočnosť, že úroveň stravy dokáže ohodnotiť každý pacient. Je to to najjednoduchšie. Každý, dokonca aj dieťa, vie povedať, či mu chutilo alebo nie, na rozdiel od uvažovania, či bol dostatočne informovaný o svojich právach a možnostiach liečby, keď možno ani netuší, že by vôbec mal byť informovaný, resp. v akej kvalite a rozsahu. Chýba tu benchmark. Pri strave jednoduché porovnanie existuje - s domácou či reštauračnou stravou.

Preco nehodnotia tak kriticky hygienu alebo nieco ine?

Jednak viď odpoveď pri predošlej otázke, a jednak sa na hygienu možno dotazník zle pýtal. Ak išlo o otázky podľa vyhlášky, tak potom otázka znela:  "Ako ste boli spokojný (á) s kvalitou upratovania na oddelení?" Takáto otázka ale napríklad vôbec nereflektuje, či sú záchody spoločné na chodbe, či tam tečie aj teplá voda a či je na WC aj toaletný papier a mydlo. Pacient tu pravdepodobne hodnotí, že videl každý deň upratovačku vytierať poctivo na mokro celé chodby...


Z odpovedí bolo citované 12.6.2014 v denníku SME tu.


 
 

 
Copyright © 2019 Dôvera | Powered by Cyclone3 XUL CMS