Táto stránka vznikla v spolupráci inštitútu INEKO a zdravotnej poisťovne Dôvera. Určená je najmä pre odbornú verejnosť zaujímajúcu sa o zdravotníctvo. Stránka má podporiť diskusiu o súčasnom systéme zdravotníctva a možnostiach jeho zlepšenia, sprostredkovať názory jednotlivcov a organizácií (vrátane INEKO), ako aj relevantné fakty a literatúru. Podľa vzájomnej dohody Dôvera nezasahuje do výstupov INEKO uvedených na tejto stránke.
Kvitujeme, že sa neprijalo memorandum protestujúcich sestier, nakoľko by
ešte väčšmi zhoršilo finančnú stabilitu sektora, keďže by zvýšené platy
neboli kryté zdrojmi. Zároveň si myslíme, že protestujúce zdravotné
sestry by nemali byť zvýhodňované na úkor sestier, ktoré zostali v
nemocniciach, alebo ktoré boli novoprijaté. Je to dôležitý signál. Na
Slovensku sa často stáva, a neplatí to len pre zdravotníctvo, že poctivý
a verný zamestnanec či klient je oproti rebelujúcemu v nevýhode, čo by
sa nemalo stávať, nakoľko to negatívne vplýva na budúcu lojalitu a
zvyšuje to transakčné a celospoločenské náklady.
Vyjednávanie o
mzdách by malo štandardne prebiehať buď na individuálnej úrovni alebo v
rámci kolektívneho vyjednávania a malo by viac zohľadňovať aspekty
výsledkov a kvality odvedenej práce.
Pokles Slovenska v rebríčkoch naznačuje, že posledné vlády nepovažovali zdravotníctvo za priestor pre reformy znamenajúce v konečnom dôsledku
zlepšujúci sa zdravotný stav populácie a predlžovanie jej dožitia v
zdraví, ale ako priestor pre ničnerobenie, rozkrádanie, šafárenie,
klientelizmus alebo politické obsadzovanie postov neschopnými
"manažérmi".
Najvýraznejšou slabinou Slovenska sú relatívne veľmi slabé výsledky
zdravotnej starostlivosti, pričom vynakladáme na hlavu viac peňazí do
zdravotníctva ako napríklad v Českej republike, ktorá sa spomedzi krajín
bývalého východného bloku umiestnila v rebríčku najvyššie.
Je dobré, že sa robia takéto rebríčky, hoci majú aj svoje metodické problémy (Slovensku bol napr. prirátaný vysoký počet bodov za priamy prístup k špecialistom (bez nutnosti odporúčania všeob. lekárom), čo však už na Slovensku dlhší čas neplatí), lebo dávajú určité informácie verejnosti a spätnú väzbu tvorcom politík, kde sú najväčšie slabiny nášho zdravotníckeho systému a kam a ako rýchlo sa uberá okolitý svet. A vyzerá to tak, že svet nám uniká. Slovensko nielenže medziročne pokleslo v rebríčku o štyri miesta, ale ako jedna z mála krajín zaznamenala aj úbytok v dosiahnutom bodovom skóre, a to už dva roky po sebe.
V roku 2016 začnú nemocnice klasifikovať a vykazovať zdravotnú starostlivosť aj podľa systému DRG, avšak s neutrálnym financovaním počas tohto roka. Niektorí odborníci však poukazujú na riziko, že toto prechodné obdobie sa môže predĺžiť o ďalší rok. Poskytovateľ ústavnej zdravotnej starostlivosti uvidí v tomto prechodnom období úhradu za hospitalizačný paušál v systéme DRG, avšak reálna platba za ukončenú hospitalizáciu bude uskutočnená ešte podľa starého systému. Je to logický postup, aby sa všetci aktéri postupne pripravili na túto veľkú zmenu pri klasifikovaní a financovaní lôžkovej starostlivosti, aby neboli hneď “obarení vriacou vodou” bez možnosti spoznať systém DRG aj v praxi, a aby si uvedomili rozdiely.
Dušan Zachar, INEKO: Strádanie štátnych nemocníc pripisujem najmä politizácii a prevládajúcim
zlým motiváciám aktérov v sektore. Zriaďovateľovi najväčších nemocníc a
ich manažmentom sa príliš neoplatí hospodáriť zodpovedne, nezadlžovať
sa a obstarávať bez bočných úmyslov, keďže v prípade zlyhaní nie sú
potrestaní súdmi, exekúciami, konkurzom, odpredajom majetku, osobnou
odbornou diskvalifikáciou do budúcna či nezvolením do politickej
funkcie.
Systém tu už dopredu vytvára predpoklady pre dlhodobé
strádanie zdravotníctva, keďže legislatíva núti vykonávať zdravotné
výkony bez finančného krytia, núti plošne zvyšovať platy zdravotníkom
bez ohľadu na disponibilné zdroje a najmä na kvalitu nimi odvedenej
práce a zdravotné poisťovne nezazmluvňujú poskytovateľov výlučne na
základe parametrov kvality a efektívnosti poskytovanej zdravotnej
starostlivosti pacientom, ale aj na základe rôznych politických a
mocenských dohôd a legislatívnej diskriminácie.