O pochybných tendroch nemocníc

Mária Hunková, Hospodárske noviny:
Pisem dnes o tendroch, ktore zrusil v decembri UVO. Ide o VO, ktore robila Liptovska nemocnice na nakup potravin (zruseny na zaklade namietky jedneho z uchadzacov, ktory bol vyluceny zo sutaze v štádiu pred otváraním častí ponúk označených ako 'Kritériá' vo verejnej súťaži“) a nemocnica v Povazskej Bystrici, ktora chcela nakupovat kyslikove flase a v sutazi vyzadovala zbytocne potvrdenia navyse, cim zuzila podmienky ucasti v nej.

Nemocnia v PB sa dlhodobo topi v dlhoch, za byvaleho vedenia SP na nu dokonca poistovna podala exekuciu kvoli neplateniu odvodov. Liptovska nemocnica tiez dlzi na odvodoch SP. V tejto suvislosti sa chcem spytat, ci by nemocnice mohli napriklad aj vdaka poriadnemu verejnemu obstaravaniu hospodarit efektivnejsie?

Dušan Zachar, INEKO:
Áno, určite by mohli. Zmanipulované výberové kritériá, resp. ak sú príliš prísne stanovené, generujú nízky počet uchádzačov, čo znamená obmedzenú súťaž a predpoklad vyšších cien. Keby v tendroch nemocníc súťažilo viac uchádzačov, nemocnice by zrejme ušetrili viac peňazí. Podľa našej štúdie z roku 2012, ak by sa všetky nemocničné tendre s jedinou predloženou ponukou uskutočnili v súťaži, kde súperia dvaja a viac uchádzačov, podarilo by sa výslednú cenu týchto tendrov znížiť v priemere o takmer 21% a v peňažnom vyjadrení o necelých 36 mil. EUR ročne.

Co podla Vas stoji za pochybnymi tendrami nemocnic? Postranny umysel, alebo len neschopnost zamestnancov zdravotnickych zariadeni pripravit poriadne verejne obstaravanie?

Príčiny pochybných tendrov môžu byť rôzne - štátne či verejné vlastníctvo nemocníc, neúčinná regulácia a dohľad štátu či samosprávy, politické prepojenia, konflikty záujmov, tzv. morálny hazard, kolúzne správanie sa firiem, atď.

INEKO uz v r. 2012 robilo analyzu o tendroch v nemocniciach. Viete sa vyjadrit, ci odvtedy doslo nejako k zlepseniu, alebo stale sa do sutaze hlasi malo uchadzacov? A su uchadzaci aktivejsi (v zmysle, ze napriklad v oboch pripadoch UVO zastavilo VO na zaklade upozornenia / namietky uchadzacov)? Moze to napomoct zmenit spravanie nemocnic?

K zlepseniu ci zhorseniu sa neviem vyjadrit, nakolko nedisponujeme aktualnejsimi datami. Ak sa nam vsak podari zohnat peniaze, planujeme urobit update sutazivosti v tendroch nemocnic.

Ako by sa dali uplne eliminovat pochybne tendre?

Zamedziť výskytu pochybných tendrov by sa dalo privatizáciou nemocníc. Bez nej by obstarávanie a celé hospodárenie nemocníc štátu a samospráv malo podliehať prísnejšiemu dohľadu. Nemocnice by mali byť demotivované realizovať tendre s jediným uchádzačom, napríklad povinným súhlasom zriaďovateľa, automatickou kontrolou zo strany Úradu pre verejné obstarávanie alebo povinným vysvetlením obstarávateľa, prečo bol v tendri zúčastnený len jeden dodávateľ. Nemocnice by mali byť motivované nakupovať prostredníctvom elektronických aukcií, keďže e-aukcie prinášajú väčšiu súťaž a nižšie ceny. Ministerstvo zdravotníctva SR ako hlavný zriaďovateľ nemocníc by mal zaviesť pravidelné porovnávanie (benchmarking) cien nákupov väčších položiek u najväčších obstarávateľov, čím by sa zvýšila cenová transparentnosť a zároveň obmedzil priestor pre výrazne nevýhodné obchody. Najmä pri často sa opakujúcich zákazkách jednoducho špecifikovateľných tovarov treba zvážiť centrálne obstarávanie, čím by sa využili úspory z rozsahu a zúžil priestor pre nehospodárne nákupy.


Z vyjadrení bolo citované 31.1.2014 v rozhovore a článku Hospodárskych novín.



 
 

 
Copyright © 2019 Dôvera | Powered by Cyclone3 XUL CMS